Bestyrelsen informerer

Bestyrelsen informerer

 

Februar 2016

 

Det er på byrådsmødet i starten af februar besluttet at stuehuset, også kaldet Tage's hus, skal rives ned. Arbejdet forventes at gå i gang i uge 7. Det er dejligt at huset endelig kommer væk, da det er et yderst farligt sted at færdes.

Vi blev for en del år siden, gjort bekendt med, at kommunen ønskede at vi skulle være selvejende. Efter bestyrelsen og forvaltningen har brugt en del tid og kræfter på arbejdet, blev forvaltningens forslag om at bruge 400.000 kr på at rive vores gamle bygninger ned, afslået af kultur- og fritidsudvalget samt plan- og økonomiudvalget. Det viste sig nemlig, at det aldrig har været meningen, at vi skulle være selvejende...

Der er fordele og ulemper, ved at vi nu ikke er på tapetet, til at skulle overgå til at være selvejende. Den største fordel er, at vi ikke står overfor at skulle betale for den el og vand vi forbruger.

Vi står 100% på egne ben med hensyn til bygningerne. Der er umiddelbart ingen hjælp at hente fra kommunen. Derfor skal vi nu i gang med et mere seriøst arbejde på at lave en plan for vores lille klub. Vi skal have fundet en del penge, så vi kan sikre vores fremtid.

Alle forslag, ideer og input er hjertelig velkomne!

 

 

Januar 2016

 

Generalforsamling

 

Bestyrelsen indkalder til generalforsamlig lørdag d. 30/1-2015 kl.10.00 i rytterstuen, alle er velkommene:-)

 

 

November 2015:

 

Status på arbejdet omkring ny stald og endnu en ridehal på BORK.

 

 

Pr. 1. januar 2020 er de bokse rideskolen råder over i dag, kun lovlige til opstaldning af ponyer. Der har i mange år været et stort ønske om endnu en ridehal, så opstaldere og udefrakommende ryttere, har bedre mulighed for at komme til at ride. Derudover har kommunen ytret ønske om, at vi skal overgå til at være en selvejende institution. I dag ejer kommunen vores bygninger.

Disse faktorer gør, at vi de seneste par år har haft dialog med kommunen omkring vores udfordringer og ønsker for fremtiden. Det har været på tale, at kommunen skal stå for nedrivning af togvognen, lade, den gamle stald samt stuehuset. Dette for at "gøre os klar" til at overtage bygningerne, og selv stå for den videre udvikling af bygningsmassen på rideskolen. Det har dog været ret langsommeligt, og efter at vores kontaktperson hos kommunen, kultur- og fritidskonsulenten, opsagde sit job, og der endnu ikke er fundet en afløser, er vi gået helt i stå.

 

Derfor har vi nu taget kontakt til formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Henrik Engedahl, som bor i byen og brænder for byens udvikling. På kommunens budget for 2016 er der afsat 2 mio. kroner til at gøre foreninger som os selvejende. Henrik har sat sig for at undersøge, hvor mange der er om at skal dele disse penge. Derudover vil han undersøge, hvem der skal tage den endelige beslutning omkring uddeling af pengene. Henrik vil endvidere undersøge, hvem der skal træffe den endelige beslutning omkring det at en forening skal overgå til at være selvejende. Dette er første skridt i den videre proces.

 

Vores opgave er så at få klarlagt vores ønsker og behov. Vi skal have lagt en plan, så vi kan se os selv overleve mange år ud i fremtiden. Der er nemlig den udfordring, at hvis vi skal overgå til at være selvejende, så står vi med udgifter vi aldrig før har skulle dække. Dette er forbrugsudgifter som el og vand, de beløb sig på godt 96.000 kr. inkl. moms i 2014. Det betyder at vi skal tjene små 9.000 kr. mere i måneden i vores 11 aktive måneder, for at kunne betale disse udgifter. Som det ser ud nu, giver kommunen et tilskud på 75% til dækning af disse udgifter, dertil skal det dog siges, at der er et fradrag for hvert medlem vi har over 25 år. Med fradrag for de voksne medlemmer, og ved 75% tilskud fra kommunen, ville vi i 2014 skulle have tjent små 4.000 kr. i måneden, for at kunne betale for forbrugsudgifterne.

 

 

Så der er lang vej igen, men vi arbejder på sagen, og en dag lykkes det at få gjort Bording og Omegns Rideklub klar til fremtiden.

 

 

Oktober 2015:

 

Vi har valgt at indføre en fuldpas pris på opstaldning. Se mere under opstaldning.

 

Da vi desværre ikke kan få leveret pil længere, det betyder at vi kun udbyder halm som strøelse. Vi har dog valgt at give vores opstaldere mulighed for, selv at medbringe strøelse, og dermed opnå en prisreducering på 300 kr.

 

Vi har lavet aftale med Anna Michelsen, som er beriderelev ved Ikast Rideklub, som kommer den 17. oktober kl. 10. Anna er super sympatisk og rigtig god til at undervise både i dressur og spring, på alle niveauer. Prisen er 110 kr. pr ½ time. Ryttere som ikke er opstaldet, skal enten have ridehuskort eller benytte 10 turskort.

 

 

August 2015:

 

Så er alle brikkerne faldet på plads, og vi kan præsentere hele fire nye undervisere fra d. 1. september. Her er hvordan ugen kommer til at se ud;

 

MANDAG: Lone Sørensen

 

TIRSDAG: indtil kl. 16: Jeanette Skyum. Fra kl. 16: Nanna Damgaard Jensen

 

ONSDAG: Undervisningsfri

 

TORSDAG: Jeanette Nomanni

 

FREDAG: Spring v. Thalia Skovgård

 

Der vil snarest komme en kort beskrivelse af alle vores undervisere her på hjemmesiden.